سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کابل چاه ارت

کابل چاه ارت

کابل چاه ارت که بانام سیم اتصال به زمین هم شناخته می‌شود یکی از روش‌های جلوگیری از برق‌گرفتگی در هنگام استفاده از وسایل الکترونیکی است. در وسایل الکترونیکی ممکن است به دلایل مختلفی نشتی برق رخ‌داده و بخش بیرونی این وسایل دارای جریان برق باشد. در صورت تماس با بخش بیرونی این جریان برق وارد بدن ما می‌شود. سیم اتصال به زمین باعث می‌شود که این جریان برق به‌جای عبور از بدن ما به سمت داخل زمین هدایت شود.

کابل چاه ارت یکی از ضروری‌ترین بخش‌های تأسیسات ساختمان‌ها است. شاید در هنگام نصب وسایلی مانند ماشین لباسشویی، ظرف‌شویی و یا حتی اجاق‌گاز فردار توجه شما به یک کابل افشان به رنگ های سبز و زرد جلب شده است. نصاب این وسایل معمولاً این سیم را به یک بخش فلزی در خانه مانند لوله آب متصل می‌کند. دلیل این کار چیست؟ چرا استاندارد و ایمنی ساختمان‌ها به‌شدت به کابل چاه ارت و نصب آن اصرار دارد؟ برای اینکه جواب این سؤالات را پیدا کنید تا انتها همراه ما باشید.

 

کابل چاه ارت

کابل چاه ارت چیست؟

کابل چاه ارت یک بخش از سیستم برق‌کشی و تأسیسات الکتریکی ساختمان‌ها است که از سال‌ها قبل انجام آن اجباری شده است. استفاده از این کابل به دلیل تعدد وسایل برقی موجود در خانه‌ها، ادارات و مجتمع‌های تجاری است.

درواقع سیم افشان  زرد و سبزرنگی که در دستگاه‌هایی مانند یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرف‌شویی، اجاق‌گاز فردار و دیگر وسایل مشاهده می‌کنید به‌نوعی به کابل  متصل می‌شوند. این نکته را باید به یاد داشته باشید که سیم ارت با کابل متفاوت است. سیم‌های ارت ضخامت کمتری دارند در حالی که کابل  می‌تواند قطرهای بزرگ‌تری داشته باشد. همچنین سیم ارت وسایل دارای روکش‌های پلاستیکی است که به‌عنوان عایق عمل می‌کنند در حالی که کابل چاه ارت بدون روکش است.

چرا باید از کابل چاه ارت استفاده کنیم؟

سیستم چاه ارت در ابتدا توسط یک دانشمند آلمانی بنام کارل آگوست اشتاین هیل در سال 1836 برای سیستم تلگراف استفاده شد.مهندسین   قبل از او نیز آزمایش‌هایی در این زمینه انجام‌شده بود اما به‌صورت تخصصی روی سیستم برقی ایجاد نشده بود.

در علم مهندسی برق، دستگاه‌های الکترونیکی به چند دلیل به زمین متصل می‌شوند. در داخل این دستگاه‌ها از قطعات رسانا استفاده‌شده است بنابراین خرابی‌های احتمالی این قطعات باعث یک اتصال کوتاه شده و بدنه این دستگاه‌ها دارای جریان برق می‌شود. این جریان برق ممکن است خیلی کوچک باشد اما در دستگاه‌هایی مانند ماشین لباسشویی می‌تواند شوک قابل‌توجهی را به دستگاه و حتی افراد وارد کند. شوک واردشده ممکن است باعث خراب شدن بخش‌های دیگر لوازم برقی نیز شود. به همین دلیل از این دستگاه‌ها یک سیم و کابل ساده به بخش‌های فلزی ساختمان متصل می‌شود تا بار الکتریکی اضافی ایجادشده و منتشرشده روی دستگاه‌ها را به زمین منتقل کند.

مقررات اتصال و استفاده از کابل چاه ارت در کشورهای مختلف متفاوت است بااین‌حال همه آن‌ها از این قانون پیروی می‌کنند که یک اتصال زمینی کاربرد بیشتری در برابر شوک‌های الکتریکی ناگهانی خواهد داشت. حتی در برج‌های مخابراتی بزرگ نیز برای مهار جریان الکتریسیته ناشی از رعدوبرق‌ها نیز از کابل چاه ارت و سیستم چاه ارت استفاده می‌شود. با این کار تمام انرژی جذب‌شده به‌راحتی به زمین منتقل‌شده و دستگاه‌های الکتریکی آسیبی نمی‌بینند.

کابل چاه ارت چه شکلی است؟

در ابتدا باید به شما اعلام کنیم که این کابل می‌تواند ظاهری مانند کابل نداشته باشد از یک تسمه بلند مسی تشکیل‌شده باشد. همان‌طور که میدانید مس یک رسانای عالی برای عبور جریان برق است. حال می‌توان از کابل‌های مخصوص چاه ارت و یا از تسمه‌های مسی به‌عنوان کابل چاه ارت استفاده کرد.